Wat zou Fitbit CEO James Park gaan vertellen over de lancering van de smartwatch die hij eind januari had aangekondigd? Die vraag was voor veel mensen misschien nog wel interessanter dan de omzet- en winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2017 die Fitbit gisteravond rapporteerde. Die waren dramatisch slecht, maar minder slecht dan vooraf gedacht.
Behalve de opmerking dat de ontwikkeling van een nieuwe Fitbit smartwatch op schema ligt, kregen de beursanalisten die gisteren meeluisterden met de conference call geen nieuws te horen over nieuwe producten. Dus waren de cijfers over het eerste kwartaal uiteindelijk toch het grootste nieuws. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zakte de omzet van Fitbit met bijna de helft. Fitbit verkocht 3 miljoen trackers, vorig jaar waren dat er bijna 5 miljoen. Dat klinkt desastreus, maar de beursanalisten hadden op slechter nieuws gerekend. Een verder bloedbad op de aandelenbeurs bleef gisteren voorlopig uit.

Grote verwachtingen bij beursgang van Fitbit in 2015
Is de Amerikaanse markt al verzadigd?
Fitbit was vorig jaar, net als voorgaande jaren, wereldwijd nog koploper op de markt voor wearables: activity trackers en smartwatches. Maar de groei was er ook toen al uit. Afgelopen januari moest Fitbit tot grote schrik van beleggers rapporteren dat de omzet na jaren van groei aan het teruglopen was en dat winstverwachting moest plaatsmaken voor verlies. Is de Amerikaanse markt voor stappentellers met extra functies nu al verzadigd? Ook concurrent Garmin liet deze week weten dat de omzet van zijn fitness-trackers stagneert. En waarom slaagt Fitbit er niet in om sneller te groeien in markten als Europa en Azië?
Smartwatch komt er zeker aan
Topman Park kon ook gisteren geen overtuigende antwoorden op dit soort vragen geven. Maar wat hij destijds wél zei is dat Fitbit volgens hem in een unieke positie zit om een smartwatch te ontwikkelen waarop de consument zit te wachten, met een extreme focus op gezondheid en fitness. Fitbit nam recent smartwatchmaker Pebble over. Die was in geldproblemen gekomen, maar volgens Park is de technologie die Pebble had ontwikkeld de moeite waard. Vooral hun expertise op het gebied van app-stores en toepassingen die andere softwaremakers voor jouw platform ontwikkelen. Fitbit is nu nog een gesloten systeem dat geen apps van anderen toelaat op zijn wearables, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de smartwatches van Apple of Samsung. Fitbit wil met apps van derden en vol inzetten op 'echte' zorgtoepassingen, zoals diabetes-management.

Apple Watch: duizenden apps in appstore
2016: Fitbit verliest, Apple wint
Wanneer je de wereldwijde omzetcijfers van 2016 bekijkt, dan werden er vorig jaar volgens marktonderzoeker IDC veel meer eenvoudige trackers verkocht dan smartwatches. Maar vooral in het laatste kwartaal van 2016 begon Apple dankzij zijn vernieuwde Watch aan een inhaalrace. Analisten schatten in dat Apple in het eerste kwartaal van dit jaar ruim drie miljoen smartwatches verkocht. Daarmee verkoopt Apple inmiddels net zoveel smartwatches als de drie miljoen activity trackers die Fitbit in dezelfde periode verkocht.
Top vijf wearable leveranciers: verkopen, marktaandeel en groei t.o.v. vorig jaar (aantallen in miljoenen) | |||||||||||||||
Levanciers |
4Q16 aantallen |
4Q16 Marktaandeel |
4Q15 |
4Q15 Marktaandeel |
Groei |
||||||||||
1. Fitbit | 6.5 | 19.2% | 8.4 | 29.0% | -22.7% | ||||||||||
2. Xiaomi | 5.2 | 15.2% | 2.6 | 9.1% | 96.2% | ||||||||||
3. Apple | 4.6 | 13.6% | 4.1 | 14.1% | 13.0% | ||||||||||
4. Garmin | 2.1 | 6.2% | 2.2 | 7.6% | -4.0% | ||||||||||
5. Samsung | 1.9 | 5.6% | 1.4 | 4.7% | 37.9% | ||||||||||
Others | 13.6 | 40.1% | 10.3 | 35.5% | 32.1% | ||||||||||
Total | 33.9 | 100.0% | 29.0 | 100.0% | 16.9% | ||||||||||
Bron: IDC Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, March 2, 2017 | |||||||||||||||
Smartwatches als vervanging voor eenvoudige trackers
Het lijkt er dus op dat Fitbit om verder te kunnen groeien in ieder geval ook een échte smartwatch in zijn assortiment zal moeten hebben. De al bestaande Surge en de Blaze tellen niet mee, dan zijn toch vooral uitgebreide fitness trackers.

Fitbit Blaze: geen echte smartwatch
Maar het op de markt brengen van een smartwatch die de concurrentie aankan met Apple's slimme horloge is verre van eenvoudig. Op de eerste plaats is er natuurlijk de vraag: is de beloofde markt wel zo groot? Apple groeide in 2017 flink, maar in vergelijking met zijn smartphone of iPad business gaat het absoluut gezien nog niet om grote aantallen. Het grote publiek is nog niet overtuigd van het nut van een slim horloge. De nerdfactor is nog hoog.
Activity trackers worden ook steeds slimmer
Wat ook niet helpt is dat activity trackers, ook die van Fitbit zelf, qua functies opschuiven in de richting van een echte smartwatch, zonder dat je meteen een knoeperd van een horloge om je pols hebt. Dit spreekt nog steeds een grote groep consumenten aan, ook al groeit de markt minder hard dan voorheen. De topmodellen van Fitbit en Garmin meten 24/7 hartslag, analyseren slaap, bieden fitness-programma's en laten berichten van je smartphone zien. En dat allemaal met een batterij die je niet elke avond hoeft op te laden. Daardoor wordt de overstap naar een smartwatch die je elke avond moet opladen voor veel gebruikers van activity trackers weer minder interessant. Fitbit concurreert deels dus ook met zijn eigen succes. Gebruikers die een Alta HR of Charge 2 kopen, zijn daarna even niet meer in de markt voor een duurdere smartwatch.

De nieuwe Alta HR, volgens Fitbit de platste tracker met 24/7 hartslagmeting
Optimisme voor heel 2017
James Park bevestigde gisteren in ieder geval wél dat Fitbit gelooft dat de smartwatch markt goede kansen voor nieuwe groei biedt. Maar dan moet die smartwatch volgens hem vooral slimme, nieuwe functies voor gezondheid en fitness bieden. Zijn financiële man liet weten dat de financiële prognoses die Fitbit voor de rest van dit jaar verstrekte ervan uitgaan dat dit jaar een Fitbit smartwatch ligt in de schappen van de meer dan 55.000 winkels die wereldwijd Fitbit verkopen.
Verder verwacht Fitbit groei van maandelijkse abonnementen-omzet voor zijn FitStar coaching programma's, toenemend gebruik van Fitbit in gezondheidsprogramma's door werkgevers en uiteindelijk in 2018 weer een terugkeer naar winstgevendheid.
Smartwatch? Is het wenselijk om al die apps van een telefoon op je pols te hebben als het gaat om gezondheid? Wat mij betreft niet. Juist niet. Even rust. Dus denk eens aan een Tomtom watch. Doet wat nodig is om al je sportieve prestaties te monitoren. De rest komt na de work-out wel weer 😉